ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چشم‌انداز روشن پیش روی تجارت خارجی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۰۵۸۹۰
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
چشم‌انداز روشن پیش روی تجارت خارجی خراسان رضوی
دیپلماسی اقتصادی دولت امکان رشد صادرات غیرنفتی را برای امسال فراهم کرده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ رشد صادرات غیرنفتی کشور، توسعه روابط با کشور‌های همسایه و احیای دیپلماسی اقتصادی جزو برنامه‌هایی است که دولت سیزدهم از زمان شروع به کار خود بار‌ها بر آن‌ها تاکید کرده است. در همین راستا، براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته، مقرر شده است استان‌هایی که با کشور‌های همسایه مرز دارند، با تقویت ظرفیت هایشان، میزان صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهند.

خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که به دلیل مجاورت با کشور‌های آسیای میانه و همچنین استقرار صد‌ها واحد تولیدی و برخورداری از ظرفیت‌های فراوان کشاورزی، قابلیت زیادی برای توسعه صادرات دارد. آمار‌های اعلام شده ازسوی سازمان صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی (صادرات و واردات) در خراسان رضوی سال گذشته ۱۷درصد نسبت به سال۱۳۹۹ افزایش یافت که نشان دهنده گسترده شدن تجارت استان با کشور‌های دیگر است.

سال گذشته ۲/۶ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیاردو۴۲۰میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد. هدف گذاری امسال استان در زمینه صادرات، یک میلیاردو۶۹۰میلیون دلار تعیین شده است. از این میزان، ۳۴۴میلیون دلار سهم محصولات کشاورزی، ۱۴۰میلیون دلار سهم صنایع تبدیلی، ۶۳۰میلیون دلار سهم صنعت، ۴۳۳میلیون دلار سهم معدن و صنایع معدنی و بالاخره ۱۲۰میلیون دلار سهم صنایع دستی و باقی کالاهاست. اولویت مقاصد صادراتی خراسان رضوی برای امسال، ۱۵کشور همسایه و همچنین کشور‌هایی مانند هند، چین، سوریه، لبنان، هنگ کنگ و ویتنام است.

روند رو به رشد صادرات در ماه‌های گذشته

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته دیپلماسی فعال دولت سیزدهم سبب شد که صادرات استان افزایش پیدا کند، می‌گوید: در ماه‌های گذشته، سفارتخانه‌های ایرانی در حوزه اقتصادی و حمایت از صادرات، نسبت به سال‌های گذشته فعال‌تر شدند و همین مسئله سبب شده است که راه برای فعالیت تاجران خراسانی در کشور‌های همسایه هموار شود.

کاظم شیردل می‌افزاید: خراسان رضوی در حوزه صدور برخی محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی دارای ظرفیت‌های خوبی است و معمولا این محصولات در بازار‌های کشور‌های همسایه متقاضی دارند، از این رو اگر این ظرفیت‌ها تقویت شود، بی شک امسال می‌توانیم میزان صادرات غیرنفتی استان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه گرفتن عوارض از برخی محصولات کشاورزی یا فولادی تأثیر منفی بر صادرات می‌گذارد، می‌گوید: وقتی که برای کالا‌های صادراتی عوارض تعیین می‌کنیم، هزینه تمام شده کالا‌های ایرانی نسبت به کالا‌های مشابه خارجی در بازار‌های هدف افزایش می‌یابد و کالا‌های ایرانی بازار‌های خود را از دست می‌دهند، از این رو یکی از راه‌های مهم حمایت از صادرات، حذف عوارض مختلف از صادرات کالاهاست که گاه به صورت بخشنامه‌ای اعمال می‌شوند.

وی با بیان اینکه ترغیب صادرکنندگان به عرضه ارز به نرخ بازار آزاد، می‌تواند سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود، بیان می‌کند: صادرکنندگان ملزم به عرضه ارز به نرخ نیمایی هستند و این مسئله سبب می‌شود که هزینه‌های آن‌ها در عمل افزایش بیابد. اگر ارز صادرات به نرخ بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود، می‌تواند خود یک مشوق صادراتی محسوب شود. شیردل تاکید می‌کند: حمایت از صادرات، شرط لازم برای تحقق شعار سال است؛ چون هرقدر که صادرات رونق بگیرد، به همان اندازه تولید و اشتغال زایی هم در کشور بیشتر می‌شود.

هدف گذاری صادرات استان خراسان رضوی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه در قرارگاه اقتصادی استان صادرات ۹ میلیارد دلار کالا در چهار سال آینده هدف گذاری شده است، می‌گوید: خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های زیادی برای صادرات است و حتی می‌توان صادرات این استان را سالانه به ۵ میلیارد دلار هم افزایش داد، از این رو رسیدن به هدف گذاری قرارگاه اقتصادی استان، دور از ذهن نیست. علاوه بر این، اقدامات چندماه گذشته دولت سیزدهم توانسته است مسیر توسعه صادرات را همواره کند و همین موضوع امکان رشد صادرات توسط خراسان رضوی را فراهم کرده است.

محمدحسین روشنک درباره راهکار‌های افزایش صادرات غیرنفتی خراسان رضوی بیان می‌کند: در دولت قبل هرچندوقت یک بار بخشنامه‌های مختلفی درباره محدودیت‌های صادراتی ابلاغ می‌شد که سبب می‌شد تجار خراسانی بازار‌هایی را که سال‌ها برای به دست آوردن آن‌ها زحمت کشیده بودند، از دست بدهند، از این رو قطع بخشنامه‌های ناگهانی یکی از الزامات افزایش صادرات غیرنفتی استان است.

درکنار این‌ها باید تلاش کنیم هزینه تمام شده تولید هم کاهش بیابد تا بتوانیم بر تنوع کالا‌های صادراتی خودمان بیفزاییم. اکنون از خراسان رضوی پاره‌ای محصولات کشاورزی صادر می‌شود که چند نوع از آن‌ها هم به دلیل محدودیت‌های صادراتی به صورت دوره‌ای با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در حوزه محصولات صنعتی، به حرکت به سوی تولید صادرات محور نیاز داریم تا کالا‌های ایرانی بتوانند با کالا‌های کشور‌هایی مانند چین و ترکیه در بازار‌های هذف رقابت کنند.

وی ادامه می‌دهد: تورم بالا در عمل سبب می‌شود کالا‌های تولیدی کشور نتوانند با کالا‌های تولیدی رقبا که تورم کمتری دارند، رقابت کنند، از این رو ثبات بخشیدن به حوزه اقتصاد کلان کشور یکی از شرط‌های مهم رشد صادرات غیرنفتی است. روشنک توسعه سیستم حمل ونقل را یکی دیگر از الزامات توسعه صادرات غیرنفتی بیان می‌کند و می‌گوید: قیمت کامیون در ایران، چهاربرابر بیشتر از افغانستان است و همین مسئله سبب می‌شود هزینه حمل ونقل کالا‌های ایرانی به کشور‌های هدف بیشتر شود، از این رو برای توسعه صادرات غیرنفتی باید تلاش کنیم که ناوگان حمل ونقل ایران با نرخ مناسب و رقابتی به روزرسانی شود. درواقع تا زمانی که حمل ونقل کشور توسعه نیابد، امکان رشد صادرات فراهم نخواهد بود.

بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، یکی دیگر از نکاتی است که رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه باید مالیات بر ارزش افزوده به فاصله کوتاهی به صادرکننده برگردد، گاهی این کار یک سال طول می‌کشد، از این رو انتظار می‌رود که برای حمایت از صادرات، این کار سرعت بیشتری بگیرد.

برنامه ریزی برای رشد ۲۰ درصدی صادرات

علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، نیز می‌گوید: هدف گذاری برای رشد سالانه حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی تا پایان ۱۴۰۴ صادرات استان باید سالانه ۲۰ درصد رشد را تجربه کند. سال گذشته حدود ۱/۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم و هدف گذاری ما برای سال جاری، ۱/۷ میلیارد دلار است و یقین داریم که این عدد تحقق یافتنی است، منتها هدف گذاری یک بخش کار است و برنامه ریزی و بسترسازی برای رسیدن به آن، یک بخش دیگر که با کمک بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->